KUNINGASKUNNAN AURA



”Mutta Jahushua sanoi hänelle: ’Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Elohim’in kuningaskuntaan (Luuk. 9:62).”

Tärkeä on tiedostaa millaisella sydämellä vasen käsi lasketaan auran sarveen, ettei kukaan sanoisi: ”Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi (Luuk. 14:30b).”

”Tahi jos kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeeneekö hän 10 000:lla kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan 20 000:lla? Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa. Niin ei teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. Suola on hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi. Ei se kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon (Luuk. 14:31-35 -> Matt. 5:13)!”

”jokainen ihminen on tulella suolattava, ja jokainen uhri on suolalla suolattava. Suola on hyvä; mutta jos suola käy suolattomaksi, millä te sen maustatte? Olkoon teillä suola itsessänne, ja pitäkää keskenänne rauha (Mark. 9:49-50).”

Mitä on suola? Se on kestävää, määrätietoista ja ehdotonta antautumista elävälle Elohim’ille. Se on sydämen palvelusta hengessä ja totuudessa. Se on kuin pystysuora, sileä kallio, jossa ei ole yhtään mitään uloketta tai koloa, mihin voisi tarttua. Se on sisäistä heprealaista suoraselkäisyyttä, joka ei taivu muun kuin Elohim’in edessä. Jos uskova käy suolattomaksi, hänen palvelustehtävänsä ei kelpaa maahan eikä eläinten rehuviljaksi (Jes. 30:24), vaan heitetään pois.

”Ja jokainen ruokauhrilahjasi suolaa suolalla, äläkä anna Elohim’isi liitonsuolan puuttua ruokauhristasi; jokaiseen uhrilahjaasi sinun on tuotava suolaa (3 Moos. 2:13).” Shaul kirjoittaa: ”Vaelluksessa olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä. Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata (Kol. 4:5-6).” On siis tärkeää, että vaelluksemme ja sanamme ovat suolatut. Ampukaamme siis ”suolapanoksilla” suloisesti. Olkoon siis tuoksumme kaikkialla suolansekainen (2 Moos. 30:35), sillä ’Pyhä Hän [Hu’] on ja Pyhänä pitäkää (2 Moos. 30:32)’, ja voittosaatossa Ylimmäisen Pappimme Jahushuan takana seuraavat pyhät apostolit ja profeetat. Seuratkaamme seuraavina Hänen tuntemisensa tuoksussa (2 Kor. 2:14)!

Ensimmäisten sirpin käyttäjien (1 Kor. 12:25), jotka kulkevat leikkuuväen etuosastoissa on tiedostettava, että ”työläs on potkia tutkainta vastaan (Ap.t. 26:14)”. Jahushua ohjaa kahta ’härkää’ kätensä tutkaimella [malemad] taitavasti [Melammed = Opettaja, Melummad = Asiantuntija], tutkaimen pistimellä johtavan härän kylkeen, ettei ”johtava härkä” ylpeilisi, vaan nöyryys löytyisi (2 Kor. 12:7-9 -> Ap.t. 13:2-5). Adonai kuitenkin on, joka ”härät valitsee” niin kuin Tooraan on kirjoitettu: ”Älä kynnä yhtäaikaa härällä ja aasilla (5 Moos. 22:10).” Niinpä on hyvä ”koeajaa” härkiä, ovatko ne yhteensopivia toistensa kanssa (Luuk. 10:1 -> Ap.t. 11:25-26), vaikka sittenkin saattaa JHWH’lla tulla härkien kanssa ongelmia (Ap.t. 15:39). Joskus näyttää näet siltä, että toinen härkä vahvistuu johtavan härän rinnalla niin paljon, että se alkaa vetää kieroon, mutta ei se mitään, sillä ”auran puukärki" kestää, ja härän voi myöhemmin vaihtaa toiseen härkään ja ajaa kahdella härkäparilla eri lähetyskohteissa (Ap.t. 15:39b-40). JHWH’n oikean käden ohjaus ja vasemman käden paino antavat tehoa ”maan muokkaamiselle” (1 Kor. 15:10 -> 1 Tim. 1:14). Ensin sydänten maata monta kertaa muokataan lähetysmatkoilla, kunnes Pyhän Hengen vesi on hyvin runsaasti ”imeytynyt maaperään", ja Elohim’in pyhän sanan siemenet ovat mullan alla viimein kuolleet, itäneet, juoneet tarpeeksi vettä ja kasvaneet JHWH’n sanan ravinteiden avulla tuottamaan satakertaisen sadon (Matt. 13:8).


Mauno K.    23.02.2012

Jaa tämä artikkeli Facebookissa:
Jaa

Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia artikkeleita:
Menora-kynttelikkö - Shavuot-saarna - Hyljätty
Keskustelu kategoriassa , johon tämä artikkeli kuuluu
Keskustelua pyörittää Disqus