EN RAKASTA, RAKASTAN
Alkusanat:
Rakkautta ei ole taivasten kuningaskunnan ulkopuolella. Monet puhuvat hengellisestä rakkaudesta kristillisessä tai rabbiinisessa valtakunnassa, mutta se on vain uskonnollista retoriikkaa. Se on projektio, mitä voisi olla, mutta mitä ei ole, eikä tule olemaankaan. Elohim antoi rakkautensa taivasten kuningaskunnan sisäpuolelle, joten tämä kirjoitus on taivasten kuningaskunnan oppilaita varten.
Monet pienet tytöt ja miksei pojatkin nyppivät niityllä erilaisten kukkien terälehtiä. Minäkin harrastin lapsuudessa joskus tällaista. Aina kun sormeni irroittivat kukan terälehden, sanoin: "En rakasta." Kun irroitin seuraavan terälehden, sanoin: "Rakastan." Sana "rakastan" tuntui hyvin voimakkaalta sanalta. Irroitin kaikki kukan terälehdet, kunnes minulle paljastui, rakastanko vai enkö rakasta. Rakkauden kohdetta en silloin vielä tiennyt enkä tuntenut. Opin tuntemaan vähin erin eri kukkien terälehtien määrän, joten oli helppo taktikoida, kummalla lausumalla aloitan, että päädyn ennalta suunniteltuun lopputulokseen.
I Rakkaus
Hengellinen rakkauskäsitys, joka kohdistuu ruumiiseen, sieluun ja henkeen ei ole ailahtelevainen (Joh. 3:16). Sinun ei tarvitse taktikoida saadaksesi Hänen rakkautensa. Myöskään rakkautesi kohteesta, Jahushuasta, sinun ei tarvitse olla epätietoinen. Hänen kätensä ja jalkansa ristiinnaulittiin, että Hän ojentaisi kätesi ja jalkasi että auttaisit heikko-osaisia. "Koska köyhiä ['eveion] ei puutu maasta, sen tähden käsken minä sinua näin: 'Avaa auliisti [patocha tifttach => voidaan kääntää myös 'ilmestymällä ilmestyköön'] kätesi veljellesi, kurjalle ja köyhälle, joita sinun maassasi on (5 Moos. 15:11).""Avaamalla avattu" käsi on Tooran mukaan "ilmestysten ilmestys", joka auttaa veljeä, jo(n)ka 'sinun luonasi köyhtyy' [umata jado = käsi vapisee; 3 Moos. 25:35]. Käden vapina saattaa johtua monesta asiasta, kuten elämän traumaattisuuden aiheuttamasta psyykkisestä heikkoudesta, ruumiillisesta sairaudesta tai pitkäaikaisesta työttömyydestä.
Joskus on hyvä muistaa, että rakkaus on teonsana. Rakkaus kulkee uskon tekojen vanavedessä (Galat. 5:6b 1 Tim. 1:5). Sanot rakastavasi veljeäsi ja sisartasi, mutta et kuitenkaan tiedä, mitä häneltä puuttuu. Miten sinä voit sanoa rakastavasi veljeäsi ja sisartasi, jos et tiedä hänen elämästään kaikkein vähintä? Jos sinä todella rakastat veljeäsi ja sisartasi, otat selvää, mitä hänen elämästään puuttuu (Jaak. 2:14). Sinä saatat sanoa veljellesi tai sisarellesi: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta samalla paljastat sokeutesi (Jaak. 2:15-16). Miksi sinä olet sokea? Siksi koska et ole ottanut selvää, tarvitseeko veljesi tai sisaresi jotakin.
Ehkä sinä olet ohi mennen kuullut, tai joku on sen sinulle kertonut, että joku veli tai sisar on ollut pitkään työttömänä, tai että hänen yrityksensä on mennyt konkurssin, tai hän on joutunut vaikean sairauden tähden taloudellisiin vaikeuksiin. Voiko rakkauden kautta vaikuttava usko olla ilman tekoja? Ei voi olla. Muutoin rakkaus sammuisi. Johannes kirjoittaa: "Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Elohim'in rakkaus saattaa pysyä hänessä (Joh. 3:17)?" Tässä tapauksessa uskova näkee, tietää, että joku veli kärsii taloudellisesta puutteesta. Tällaisen hädän ohittaminen kadottaa rakkauden. Onko siis parempi olla tietämätön ihmisten hädästä, kuin tiedustella asiaa? Etkö tiedä, että 'usko ilman tekoja on kuollut' (Jaak. 2:26b)?
Jos sinä todella rakastat veljeäsi tai sisartasi, otat selvää, mitä häneltä puuttuu, ja täytät sen mahdollisuuksiesi mukaan, sillä Johannes kirjoittaa: "Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa (1 Joh. 3:18)." Rakastaminen on siis toisten tarpeiden huomioimista ja heidän puutteensa poistamista käytännössä. Kun Johannes kirjoittaa: "Kuinka Elohim'in rakkaus saattaa pysyä hänessä (1 Joh. 3:17b)", hän tarkoittaa Pyhän Hengen rakkauden hallintavallan vetäytymistä ihmisen elämästä. Tahdotko, että Pyhän Hengen rakkauden vaikutus ennemminkin kasvaa sielussasi? Varmin tae, että rakkauden hallinta kasvaa elämässäsi, on aktiivisen tiedustelemisen eneneminen, jota seuratkoon uskon teot, joissa kätesi 'ilmestymällä ilmestyköön', joka on kuin Elohim'in ihme köyhien ja kärsivien ihmisten elämässä.
II Tietoisku
Älkää uskoko sokeita nykyajan kristittyjä, jotka sanovat, että 'Suomen yleinen köyhien apu on riittävä'. Tällaisten puhujat eivät ole itse olleet koskaan köyhiä. Älkää uskoko niitä, jotka hykertelevät onnellisina Suomen korkeasta elintasosta. He eivät ole niitä, joita kiinnostaisi vähääkään, mitä kuuluu työttömälle ai pieneläkeläiselle tässä maassa. Tämä kansanosa on unohdettu. Tosiasia on, etteivät nykyiset tuet riitä kunnolla edes vuokran, sähkön, pakollisten vakuutusten, veden, puhelimen tai aneemisen ruoan maksuun. Uusia vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa, kalusteita tai matkoja esim. rakkaiden läheisten näkemiseksi on tukien varassa elävän turha haaveilla. Kirpputoreillakin heidän osansa on huonoin jäämistö.
Työttömällä ei ole varaa edes bussilippuun, puhumattakaan polkupyörään tai että hän harrastaisi jotakin. Hänellä on kyllä puhelin, mutta hänellä ei ole vara soittaa tai lähettää tektiviestiä, koska hän ajattelee, että nekin pienet rahat ovat perusasioista pois. Hän kulkee samoilla reikäisillä kengillä syksyt, talvet ja keväät. Sukat kastuvat kengissä ja hänen jalkojansa palelee, mutta hän kävelee urheasti ja samalla rukoilee Adonaita armahtamaan häntä. Tukien varassa hän elää elämäänsä puutteenalaisena ja usein nälkäisenä tai syö yksipuolista ruokaa, josta johtuen hänen on vaikea pysyä fyysisesti terveenä. Hän pyrkii pitämään fyysisestä kunnostaan huolta, mutta hänellä on kävelemiseen huonot kengät, ja hän häpeää vaatteitaan eikä uskalla mennä mennä sen tähden ulos, ellei ole pakko. Hänen pitäisi kuitenkin tämän kaiken keskellä pysyä psyykkisesti ja henkisesti elinvoimaisena, jota häneltä työmarkkinoille pääsemiseksi odotetaan. Hän on saanut niiltä syrjäytyneiden nimen otsaansa, jotka itse ovat syrjäytyneet omiin konttoreihinsa irti todellisesta elämästä.
III Visio
"Harrastakaa sen kaupungin menestystä [shelom], johon minä olen teidät siirtänyt ja rukoilkaa sen puolesta JHWH'ta, sillä sen menestys [vishelomah] on teidän menestyksenne [shalom; Jer. 29:7]."
Mitä kolminkertainen "shalom" tarkoittaa? Entisenä työnantajana ja yrittäjänä ymmärrän tämän tarkoittavan, että taivasten kuningaskunnan uskovat eivät tuhlaisi rahojansa mihinkään taloudellisesti ja hengellisesti kannattamattomaan nykyajan kristilliseen toimintaan. Ennemminkin rahavaroilla helpotettakoon tämän maan taivasten kuningaskunnan köyhien, kurjien ja kärsivien veljien ja sisarten elämää, ja rahoitettakoon kuningaskunnan besoran eteenpäin viemistä. Uskon, että tämä kansa innostuisi tällaisen vision toteuttamisesta, ja monet kiinnostuisivat taivasten kuningaskunnan besorasta.
IV Rakkauden tuska
Joku rabbi Shmuel ben-Iddo saattaisi sanoa: "Kun puutteeseen annetaan hätäapu, tulee se oikeastaan antajalle itselleen, sillä sen antamisen kautta paranee antajan haavat, jotka toisen kurjuus löi." Eivät kaikki rabbit ole kaukana taivasten kuningaskunnasta (Mark. 12:34). Tämä on tärkeä viesti, kun on kysymys rakkauden hallinnan kasvamisesta taivasten kuningaskunnan opetuslapsen elämässä. Kun taivasten kuningaskunnan veljen tai sisaren kurjuus lyö sydämeesi ja sieluusi haavan, tiedät varmasti, mikä sen parantaa? Kun annat omastasi mahdollisuuksiesi mukaan, huomaat, kuinka Hänen rakkautensa parantaa sydämeesi isketyt haavat (Jer. 30:17).
Lyököön sinua voimakkaammin veljesi ja sisaresi pienempikin kurjuus! Kun haavoissasi annat omastasi, huomaat, kuinka Hänen rakkautensa parantaa haavasi, jotka lähimmäistesi kurjuus löi. Olet lukenut: "Hänen haavainsa kautta me olemme parannetut (Jes. 53:5b). Kuinka kauan tai paljon sinun tulee antaa omastasi? Siihen asti, kunnes haavasi on kokonaan parantunut ja olet antanut lähimmäiselle jopa 'yli voimiesikin' (2. Kor. 8:3). Kun näyttää siltä, että lähimmäisesi kurjuuden parantuminen on selvempi kuin omasi, olet antanut "yli voimiesi", olet saavuttanut antamisen korkeimman päämäärän. Elohimille riittää kuitenkin "tasaus" (2.Kor. 8:14b). Jos mikään toisen veljen köyhyys, kurjuus, sairaus tai muu kärsimys ei kosketa, voit päätellä, missä on sydämesi (Matt. 6:21), ja millainen on rakkautesi (Matt. 5:46b ja 47b).
Taivasten kuningaskunnassa tulee antaa veljelleen ja sisarelleen kaikki välttämätön tasauksen vuoksi (2 Kor. 8:13-15). Niin kauan kuin toisen puutteiden näkeminen tuo sinulle tuskaa tai kipua, on haavoissasi vielä parannettavaa. Haavasi paranevat vain, että annet niin kauan, ettei sydäntäsi eikä sieluasi enää mikään toisen elämässä oleva puute vaivaa, sillä 'hän oli lävistetty meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahojen tekojemme tähden' ( Jes. 53:5a ja 2 Kor. 8:13-15).
Taivasten kuningaskunnan lapsen kasvaminen käy usein Abban kuristusten läpi, joka on aivan luonnollista hengelliseen kasvamiseen liittyvää prosessia. Niissä tilanteissa taivasten kuningaskunnan uskovien tulisi ehdottomasti käytännössä tukea toinen toistansa, että elämässään vaikeuksia läpikäyvä veli tai sisar voisi huojentuneena 'ojentaa hervonneet kätensä ja rauenneet polvensa' hänelle tasoitettujen polkujen vuoksi, jolloin hänen 'ontuva jalkansa ei enää nyrjähtäisi' pahemmin, vaan ennemminkin hänen 'jalkansa parantuisi' (Hebr. 12:12-13). Siispä pitäkää taivasten kuningaskunnan veljet ja sisaret huolta köyhistä veljistänne ja sisaristanne, etteivät 'he jäisi osattomaksi Elohim'in armosta'.. (Hebr. 12:15a).
Loppusanat:
Taivasten kuningaskunnan uskovat ovat kastetut yhdessä Hengessä yhdeksi ruumiiksi (1 Kor. 12:13). Joskus voit lyödä vahingossa sormeesi vasaralla (1 Kor. 12:15), kuten olen aikaisemmin opettanut. Rankaisetko kättäsi, koska se teki näin typerästi? Silloinhan tuotat itsellesi lisää tuskaa. Samoin teet taivasten kuningaskunnan köyhälle veljellesi ja sisarellesi, jos suljet laupeutesi. He ovat yksi sielu sinun kanssasi samassa heprealaisessa Jahushuan ruumiissa (Ap.t. 4:32), 'jos siis yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa' (1. Kor. 12:26a). Älä sulje sydämesi rakkautta veljeltäsi tai sisareltasi. Älä siis aiheuta kärsimystä itsellesi ja Hänen jäsenilleen.
6.7. 2013
Mauno K.
Muokattu 16.10.2017