Haudat
Ap.t. 7:15-16: "Ja Jaakob meni Egyptiin ja kuoli siellä, niin kuolivat myös isämme ja HEIDÄT SIIRRETTIIN Sikemiin ja pantiin hautaan, jonka Aabraham oli rahalla ostanut Emmorin (Hamorin) lapsilta Sikemissä."
Jaakob haudattiin ensin Makpelan vainiolla olevaan luolaan Hebronissa (1 Moos. 50:13). Kun Israel oli saapunut Joosuan johdolla luvattuun maahan, Joosefin luut siirrettiin Sikemiin (Joos. 24:32). Se oli todennäköisesti se ajankohta, jolloin Jaakobin ja Joosefin veljien luut myös siirrettiin Hebronista Sikemiin. Se on kauas tulevaisuuteen luotaavan profeetallisen sanan täyttymisen esikuva (Hes. 37:12)! Joosefhan sanoi veljillensä Egyptissä: "Kun Jumala kohtaamalla kohtaa teitä, viekää silloin minun luuni täältä (1 Moos. 50:25)." Yhtä varmasti, kun Jaakobin ja hänen poikiensa luut siirrettiin Sikemiin, yhtä varmasti tulee vainottujen taivasten kuningaskunnan israelilaisten luut kootuiksi eräänä päivänä takaisin omaan maahansa.
Kun Elohim kohtaamalla kohtaa Israelin, alkaa 'alija'. Silloin vainottujen Efraimin ja Juudan luut ensin siirtyvät ja sitten nousevat Elohimin armon avulla muukalaisten haudoista, joihin ne ovat haudatut. Joosefin luita ei ole turhaan balsamoitu (1 Moos. 50:26)! Ne säilyivät hyvässä kunnossa Sikemiin asti ja samoin säilyvät vainottujen taivasten kuningaskunnan Israelin luut haudoissa aina siihen päivään asti, kun heidän on aika astua Israelin maan tuhat vuotta kestävälle kamaralle!
Pian alkaa luiden kokoamisen aika (Hes. 37:7). Tästä puhutaankokoamisesta (1 Moos. 49:29, 33), kun suomalaisessa käännöksessä käytetään sanoja: 'otetaan', 'veti' ja tuli 'otetuksi'. Jaakobin ruumis balsamoitiin (1 Moos. 50:2), jolloin Israelin koko huoneen jäsenet balsamoitiin! Kun taivasten kuningaskunnan Israelin luut alkavat siirtymään kohti ylösnousemuksen hetkeä, silloin Elohim kohtaamalla kohtaa Israelin! Joosefin luut ovat tänä päivänä taivasten kuningaskunnan Efraim ja Manasse. Kun näiden kahden heimon luiden siirtyminen ylösnousemuksessa alkaa, muutkin taivasten kuningaskunnan Israelin luut alkavat siirtyä.
Seuraava vaihe on se, että vainotun taivasten kuningaskunnan Israelin päälle 'kasvaa liha ja päälle vetäytyi nahka' (Hes. 37:8). Kun Elohim antaa taivasten kuningaskunnan haudatulle Israelille elävän hengen (Hes. 37:9 - 10), silloin 'alija' voi alkaa.
Aabraham osti Hamorin lapsilta maa-alueen, jossa oli hauta. 1 Moos. 12:6-7 sanoo: "Ja Abram kulki maan läpi aina Sikemin paikkakunnalle, Mooren tammelle asti. Ja siihen aikaan kaananilaiset asuivat siinä maassa. Silloin Adonai ilmestyi Abramille ja sanoi: 'Sinun siemenellesi minä annan tämän maan.' Niin hän rakensi sinne alttarin Adonaille, joka oli hänelle ilmestynyt." Abram rakensi alttarin omistamalleen vuorenharjanteelle.
Aikojen saatossa maa-alueen kaananilaiset anastivat itselleen, mutta Aabraham todennäköisesti kertoi maa-alueesta Iisakille, joka syntyi hänelle n. 100 vuotiaana. Iisakin vaimo Rebekka synnytti Jaakobin, kun Jitschak oli 60 vuotias. Periaatteessa Jaakob saattoi kuulla myös isoisältään maa-alueesta (Hebr.11:9). Niinpä Mesopotamiasta saavuttuaan Jaakob meni ottamaan huostaansa maa-aluetta, joka oli Aabrahamin oma.
1 Moos. 33:18-20: "Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on Kanaanin maassa ja leiriytyi kaupungin edustalle. Ja hän osti sen pellon, johon oli pystyttänyt telttansa, Hamorin, Sikemin isän, pojilta sadalla kesitalla. Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Elohim."
Jaakob asui poikiensa kanssa Hebronissa (1 Moos. 37:14), ja lähetti Joosefin Sikemiin, jossa Leean pojat olivat paimentamassa lampaita. Jaakob piti maa-aluestaan huolta. Tämän tukikohdan kautta hän valloitti omakseen Aabrahamin ostaman vuorenharjanteen, jonka amorilaiset olivat ottaneet itselleen: "Ja lisäksi siihen, minkä veljesi saavat, minä annan sinulle vuorenharjanteen (mahdollisesti Garissimin vuori), jonka olen miekallani ja jousellani ottanut amorilaisilta (1 Moos. 48:22)." Jaakob joutui ottamaan jousella Aabrahamin ostaman maaomaisuuden hautapaikaksi itselleen ja hänen pojillensa. Tämä hautapaikka on profeetallinen kuva siitä, että Israelin 'alija' tulee olemaan eräänä päivänä valtaisa ja ihmeellinen!
Mauno K., julkaistu v. 2010-14, muokattu 27.09.2017